Budaya Sumbang (Diskusi Adat)
Ibas
jaman si genduari, terlebih-lebih i bas Kerja Adat Perjabun /
Nereh-Empo, enggo me merari lit "Gendang Jepang" - Keyboard. I bas
"Kerja" e, enggo menda merari terselip "BUDAYA SUMBANG." Si empo ras si
sereh "numbang" lagu, si deban pe reh ka "numbang". Si rende laguna
sumbang, si perkeyboard pe sumbang. Sumbang..., sumbang..., sumbang...
Bena-benana "Gendang Jepang" - Keyboard e bengket ku bas kerja
nereh-empo i gelari sebage "gendang anak beru". Gelah ola akapna
mengelngelsa erkeras guna nikapken perpan guna si pepagi ibas mata
kerja. Kedungenna..., tambah ka si ngikuti. Ipelandek me kerina sangkep
nggeluh. Jenari, i pake ka "ngelegi beru.", e maka si terakhir i pake
guna "adu penganten" - penganten jadi pengamen dadaken...
Ade
kuakap budaya cokong2 entahpe "numbang" enda perlu i hilangken perban
ade menurut aku pribadi si enda mengurangi makna gendang e sendiri,
janah kesanna kita erban kerja jadi "pengamen" si la nggit rugi, ade
ateta erban kerja tentu nggo kita ersikap rikutken kengasupennta, bujur.
Pengalamen pribadi th 2004 silih erjabu I kuta.
Maka aku sbg anak beru simbaru bas jabu Ketaren, kuusulken maka lalit numbang man pengantin. Erkiteken
mekuah ate nangdangi kade2 si go sempatkenna ndahi kita, janah perrehna
pe mungkin piga2 go ngeraih ongkosna, bagem ningku. Emaka pas mulai adu pengantin maka I momoken "maka penjayon pengantin go lit sinikap kenca, emaka la lit cokong2" ningen. Enda kuakap sangat perlu I beneken, sab melala kal nge kade2 situhuna keberaten, cuma la ia pang erbelas. Lang
pe kuakap adi gedanglah siukuri ras efekna nangdangi jelma si enterem,
sadar nge kuakap kita maka sibagenda rupa hanya memberatken saja. Bagem kuakap sitik tambahen bas aku nari, embari kena janah tambahi adi lit sikurangna. Bujur
Salam
onggal-onggal! Adi menurut mekanisme rikut adat istiadata, penjayon man
si erjabu arusna icakapken sangkep nggeluh, em cara si erdolat. Cara
si gundari encidahken sangkep nggeluh ndai lanai lit dolatna. Kasarna,
carai sigundari enggo pemela-melaken.
Tapi masalahna, bagepe lanai lit kalak simela emaka terus idalanken
kalak. Sila bagi oratna enggo ianggap enggo payo, ma enggo nuhnah kal.
Bagem sitik komentar bas aku.
Kerna sikatakenndu e enggo me payo, gendang ngingani
anakberu erkuskas (gelah ula melungen), piah sukut sierjabu pe enggo
mesera akapna mulih ku rumah gia enggo ikimbangken
amak inganna galang-galang, seh ban je silalap sukut, me mehangke anakberu
erbahan acarana, maka sehken me kusukut, terus mehangke sukut ilebuhna
kalimbubuna bage pe puangna, menggo kuh sangkep geluh sipulung, dungna
ibahan me acara, igulati me perlandek, deba lit sirende, deba perbahan
riahna litka sinumbang, dungna ilebuhme kuh sangkep geluh, seh maka
terganggu pertunduh ras berpengaruh ku acara mata kerja pepagina, telat
acara bagem dinamikana, genduari enggo ka lit perubahen eme ibatasi jam
baik ibas siekerja ras anakkuta.
Kerna cukong-cokong; enda pe nai senembas
menjadi dilema perbahan nen litka kin je kade-kade muat sen inemen tah
sidebanna, emaka ibahan me cukong man penjayon sierjabu. Resiko kerna
sumbangen enda jadi dilema bagi si kurang serpina apaika ia rembang
batangna, terpaksa ningkih gelah ula mela, seh nge asa genduari, adi beneken enda enggo bagi teori balas dendam; pernah
kubahan bage, merawa kalimbubu sukut nina: Waktu kerja kami kerina
turang/sillih kami ah mereken cukong-cokong man kami nina, enda uga bandu e
nina man protokol, malah paksana turangna ras silihna rende, gia la kin
ia pang rende pe, uga ninta yak kam sekali, me terusken puang kami
ninta, tp teklah kam gaya pos modern sibagenda rupana masapka nge kari
lagia pedaskal, titik jenuh enggo teridah, sebab enggo kerina mengeluh
terkait kesehaten (melawen tunduh). mbera-mbera.
Pengalamen
engkeriken temue, terutama teutama sangkep nggeluh. Emaka gundari adi
ndahi kerja nereh empo kita melalalah baba senta.
Samse Ginting
payo bage, janah prtokol (MC) endalanken teguna ngelakoken "penodongan
atas nama adat istiadat". Nodong emekap cara maksa, labo üang atau
nyawa". tapi "nokong entah mela atendu". Emaka situhuna mbelin unsur
intimidasi secara halus dgn bungkus budaya (tempa budaya padahal itu
metode ngumpulin dana)
No comments:
Post a Comment